W trakcie swojej długoletniej pracy w Domu Dziecka
zauważyłam, że dzieci, które trafiają do nas mają ogromne zaległości w nauce, a
szczególnie luki w wiedzy dotyczące podstawowych partii materiału bez, których
niemożliwe jest dalsze prawidłowe nauczanie. Zaległości te dotyczą w głównej
mierze braku znajomości dodawania i odejmowania w zakresie 100, a przede
wszystkim znajomości tabliczki mnożenia oraz dzielenia. Opierając się na
informacjach, jakie uzyskałam po ukończeniu Studium Podyplomowego z Nauczania
Początkowego, postanowiłam stworzyć swój autorski program matematyczny z
wykorzystaniem naszej pracowni komputerowej.
-
doskonalenie
techniki mnożenia w zakresie 100
-
doskonalenie
techniki dodawania i odejmowania w zakresie 1000
-
pogłębienie
rozumienia własności mnożenia
-
wyrobienie
samodzielności i zaradności w pracy i myśleniu
-
pokonywanie
trudności własnymi siłami
-
doskonalenie
techniki dodawania i odejmowania pod kreską
-
doskonalenie
znajomości pracy z komputerem.
Formy pracy- indywidualna praca z komputerem
Metody – praktycznego działania, elementy metody
problemowej
Środki dydaktyczne- karty pracy w komputerze,
program komputerowy.
-
losowe
dobieranie się przykładów do rozwiązań.
-
rozwiązywanie
dużej ilości przykładów różnych dla każdego dziecka,
-
możliwość
analizowania przykładów rozwiązanych błędnie i -skupienie uwagi oraz
znalezienie sposobu do jego prawidłowego rozwiązania- zdolność logicznego
myślenia
-
ćwiczenie
pamięci świeżej w zakresie przechowywania wyników i korzystania z
przechowywanych danych,
-
śledzenie
postępów w zakresie % oceny ilości prawidłowo rozwiązanych działań danego dnia
oraz porównanie z ogólną oceną wykonanych działań.
Mając taki program można indywidualizować pracę –
różnicować tempo pracy, dać każdemu dziecku tyle czasu ile będzie potrzebowało
na rozwiązanie przykładów, stopniować trudności, (dzieci opanowują jedną partię
zadań łatwiejszych i przechodzą do trudniejszych).
Otrzymują informację zwrotną czy dobrze zrobiły
przykłady czy źle, otrzymują też pochwały. Stosując ten program dzieci mogą
uzupełniać wiadomości i umiejętności. Droga zdobywania wiedzy jest odpowiednia
dla wychowanka.
Działanie
tego programu sprawdziłam na swoim dziecku, które obecnie uczęszcza do klasy
trzeciej Szkoły podstawowej nr 10 w Olsztynie. Dzięki systematycznej pracy z
komputerem, świetnie opanował tabliczkę mnożenia dodawanie i odejmowanie oraz
dzielenie w zakresie czterocyfrowych wartości liczbowych.
Uważam, że
program ten mogliby wykorzystać nauczyciele z klas 1-3. Usprawniłby im pracę, a
przede wszystkim pomógł dzieciom w zapamiętywaniu w /w działań i czynności.
mgr Elżbieta Więcek
Dom Dziecka Olsztyn
ul. Korczaka 6
2002-10-24