Strona główna

Matematyka – ćwiczenia utrwalające.

 

Spis treści:

 

Dlaczego powstał ten program?

Główne cele.

W programie zawarte są:

Dalsze możliwości.

Osobiste spostrzeżenia.

Program do pobrania na stronie...

Opracowała...

 

 

 

Dlaczego powstał ten program?

 

W trakcie swojej długoletniej pracy w Domu Dziecka zauważyłam, że dzieci, które trafiają do nas mają ogromne zaległości w nauce, a szczególnie luki w wiedzy dotyczące podstawowych partii materiału bez, których niemożliwe jest dalsze prawidłowe nauczanie. Zaległości te dotyczą w głównej mierze braku znajomości dodawania i odejmowania w zakresie 100, a przede wszystkim znajomości tabliczki mnożenia oraz dzielenia. Opierając się na informacjach, jakie uzyskałam po ukończeniu Studium Podyplomowego z Nauczania Początkowego, postanowiłam stworzyć swój autorski program matematyczny z wykorzystaniem naszej pracowni komputerowej.

 

 

Głównym celem stworzonego prze ze mnie programu było:

 

-                 doskonalenie techniki mnożenia w zakresie 100

-                 doskonalenie techniki dodawania i odejmowania w zakresie 1000

-                 pogłębienie rozumienia własności mnożenia

-                 wyrobienie samodzielności i zaradności w pracy i myśleniu

-                 pokonywanie trudności własnymi siłami

-                 doskonalenie techniki dodawania i odejmowania pod kreską

-                 doskonalenie znajomości pracy z komputerem.

 

Formy pracy- indywidualna praca z komputerem

Metody – praktycznego działania, elementy metody problemowej

Środki dydaktyczne- karty pracy w komputerze, program komputerowy.

 

 

W programie zawarte są:

 

-                 losowe dobieranie się przykładów do rozwiązań.

-                 rozwiązywanie dużej ilości przykładów różnych dla każdego dziecka,

-                 możliwość analizowania przykładów rozwiązanych błędnie i -skupienie uwagi oraz znalezienie sposobu do jego prawidłowego rozwiązania- zdolność logicznego myślenia

-                 ćwiczenie pamięci świeżej w zakresie przechowywania wyników i korzystania z przechowywanych danych,

-                 śledzenie postępów w zakresie % oceny ilości prawidłowo rozwiązanych działań danego dnia oraz porównanie z ogólną oceną wykonanych działań.

 

 

Dalsze możliwości.

 

Mając taki program można indywidualizować pracę – różnicować tempo pracy, dać każdemu dziecku tyle czasu ile będzie potrzebowało na rozwiązanie przykładów, stopniować trudności, (dzieci opanowują jedną partię zadań łatwiejszych i przechodzą do trudniejszych).

Otrzymują informację zwrotną czy dobrze zrobiły przykłady czy źle, otrzymują też pochwały. Stosując ten program dzieci mogą uzupełniać wiadomości i umiejętności. Droga zdobywania wiedzy jest odpowiednia dla wychowanka.

 

 

Osobiste spostrzeżenia.

 

   Działanie tego programu sprawdziłam na swoim dziecku, które obecnie uczęszcza do klasy trzeciej Szkoły podstawowej nr 10 w Olsztynie. Dzięki systematycznej pracy z komputerem, świetnie opanował tabliczkę mnożenia dodawanie i odejmowanie oraz dzielenie w zakresie czterocyfrowych wartości liczbowych.

   Uważam, że program ten mogliby wykorzystać nauczyciele z klas 1-3. Usprawniłby im pracę, a przede wszystkim pomógł dzieciom w zapamiętywaniu w /w działań i czynności.

 

Opracowała:

mgr Elżbieta Więcek

Dom Dziecka Olsztyn

ul. Korczaka 6

2002-10-24